J. Richard Middletonin ajatuksia syntiinlankeemuksesta

Kuva
Tarkastelen tässä teologi J. Richard Middletonin blogiartikkelia "Evolution and the Historical Fall: What Does Genesis 3 Tell Us about the Origin of Evil?", joka on julkaistu BioLogoksen sivuilla maaliskuussa 2017. Tämä ei ole käännös, vaan vapaa tiivistelmä sisällöstä, jossa korostan erityisesti itseäni kiinnostavia kohtia. Hakasuluissa muutama oma kommentti.


Taustaa Middleton kertoo aluksi omasta taustastaan. Hän tuli nuorena uskoon, mutta hän ei muista koskaan vähätelleensä tai vastustaneensa evoluutioteoriaa Raamatun kanssa yhteensopimattomana. Hän luki innolla jopa ihmisen evoluutiota käsitteleviä kirjoja. Häntä vaivasi kuitenkin jonkin verran se, että 1. Moos. 3:n kertomus syntiinlankeemuksesta ei tuntunut oikein sopivan yhteen evoluutioteorian kanssa. Hänelle oli aina opetettu, että siinä kerrotaan, kuinka ensimmäinen ihmispari menetti paratiisin tottelemattomuuden seurauksena ja rangaistukseen kuului myös, että kuolema sitten vasta tuli ihmiskuntaan ja muuhun luonto…

Riisu kengät, maa, jolla seisot on Herran...

Rukouskokouksessa kesäpastorimme soitti meille Pekka Simojoen kappaleen 'Pyhän Kosketus'. Laulu puhutteli. Pastorimme puhui Herran lähelle tulemisesta, että muistaisimme ketä lähestymme... Itse ajattelin myös sitä, että sanoja voi soveltaa Raamatun Sanaan. Tieteellisen maailmankuvan myötä Raamatun arvostus on monin paikoin vähentynyt. Raamattu ei puhu meille tieteen kielellä. Mutta se puhuttelee toisella tavalla. Raamattukin on tavallaan tuo 'Pyhä maaperä'... 'Katso ja kuuntele hiljaa, vaikka paljon en ymmärtää saata'. Ja sen Sanan ansiosta Jumalan pelloilla vilja kasvaa.

Riisu kengät, maa, jolla seisot on Herran,
pyhää ja puhdasta maata.
Katso ja kuuntele hiljaa,
vaikka paljon et ymmärtää saata.
Paina pääsi, maa, jolla seisot on Herran.
Hän itse puhuu ja kuulee,
koskettaa meitä kuin viljaa,
sillä Jumalan pelloilla tuulee.

Kommentit